Svenska Spels specialerbjudande

Jag är då rakt inte någon storspelare. I själva verket tillhör jag kategorin som hellre slänger in en tjuga på en halvt omöjlig sexling till chockodds, eller en slumptia på 31-27 till Lugi mot H43 i lundaderbyt, än dunkar in 500 spänn på att Chelsea ska hemmabesegra West Bromwich till 1,20. Den försiktiga och inte helt övertygade sorten. Den som tar det uttjatade uttrycket "små marginaler" för en sanning. Den som har varit med om att lite för många broar har bränts på alla upptänkliga, otänkbara sätt, och medger att spel snarare är fråga om tur än skicklighet. Oavsett det rör sig om vikinglotto eller stryktipset.
      Det enda som över tid har känts viktigt för mig när jag har spelat har varit att spelet distribuerats genom Svenska Spel. Fastän bedrövelserna är fler än antalet kronor som kommit svensk idrott till gagn, har jag aldrig lockats av bättre odds på de utländska och skrupelfria sajterna. Det ska finnas fler bottnar i spelandet än den eventuellt förhöjda halten testosteron i blodet och föga troliga utbetalningen - nämligen att de bort-spelade kronorna inte undantagslöst ska hamna i fickan på en profit- och kolestorolstinn man i de övre 50, ointresserad av och oinsatt i allt som idrott och föreningsliv, utan tjäna ett högre syfte. I någon mening ingå i en cykel där delar av den förlorade insatsen går tillbaka till den verksamhet som gör spelandet möjligt. En verksamhet som försöker ta ansvar för de skador den kan ställa till med.
      En annan fördel med att spela genom Svenska Spel och dess ombud är att man kan registrera spelandet på det s k spelkortet. På så vis garderar man sig mot en borttappad spelkupong. Mycket smidigt. Nackdelen med att vara innehavare till ett spelkort är emellertid de djupt förnedrande erbjudanden som man då och då får hemskickade till sig. Idag var det dags igen. Tänka sig, självaste chefen för spelkortet vill erbjuda an offer you can't refuse! Detta är vad hon skriver:

"Specialerbjudande till dig Ola!
Nu har vi laddat ditt Spelkort med 25 % rabatt på valfritt spel. Du får rabatten eftersom vi vill ge dig som är spelkortskund lite extra. Du kan spela ett valfritt spel (gäller ej lotter) och för vilken summa du vill. Din rabatt blir dock högst 100 kr. Titta gärna förbi din spelbutik redan idag - ditt erbjudade gäller t.o.m. 12/7 2009.

Satsa på något av dina favoritspel
Vilket spel gillar du bäst? Du kanske gillar turspel som Lotto med Joker så att du kan plocka hem Drömvinsten på minst 75 miljoner kr. Eller Keno - spelet där du kan vinna ofta eller riktigt stort (upp till 30 miljoner kr). Gillar du sport så är Stryktipset, Oddset, Måltipset eller något av våra andra sportspel något för dig.

Har du frågor? Prata med personalen!
Naturligtvis är du hjärtligt välkommen att fråga personalen i din spelbutik om alla spel. Förutom spel kan du självklart även köpa godis, choklad, läsk och massvis med spännande tidningar. Passa på att spela ditt favoritspel när du får 25 % rabatt.

Lycka till!


Veronica Fras, chef Spelkortet
"

När man har läst allt detta och inte känt att det rör sig om något monstruöst prakterbjudande den här gången heller, står man där med en enda obesvarad fråga: Till vem riktar sig Veronicas Fras' utskick? "Förutom spel kan du självklart även köpa godis, choklad, läsk och massvis med spännande tidningar." Nähä? Säljer man snask och Fib Aktuellt i tobaksaffärer? Det menar du inte?
      Jag minns att jag ansökte om mitt spelkort någonstans i skarven -96/-97. Det var på den tiden då jag och Fladde satte i system att komma för sent till engelskan under måndagseftermiddagarna, eftersom vi hade varit nere på Konsum och hämtat de nytryckta stryktipskupongerna. Därefter ägnade vi hela lektionen åt att brottas med funderingar kring Le Tissiers form, om Wimbledon kunde klara kryss borta mot Leicester och huruvida Ferguson skulle spela Kanchelskis från start eller inte. Det är därför min engelska än idag är lika gedigen som Emin Nooris. Det är också därför jag reagerar med sådan avsmak när Svenska Spel så fundamentalt idiotförklarar sina kunder och därigenom även sig själva. Det är en sak att man kan tycka att erbjudandet är lite sisådär, men det är en helt annan att man känner sig personligt kränkt av spelkortets överförmyndare.
      Vid dags datum är jag 27 år. Jag har alltifrån Celtic-Hearts (vilken regnig lördagseftermiddag i november som helst, men både Henke och Moravcik var på plan samtidigt) till Sverige-Turkiet (ja, den legendariska EM-matchen 2000 och inget annat) på VHS, kan dra alla tröjnummer i Tottenhams A-lag i ett svep om jag blir väckt mitt i natten och har en hel Ica-kasse full i vimplar. Jag vill inte bli upplyst om att stryktipset, oddset eller måltipset kan "vara något för mig". Trots allt är jag en tänkande och kännande människa. Och det är därför jag fortfarande gråter när jag minns Codesals horribelt utdömda straffspark i VM-finalen 1990.
      Avgå, Veronica Fras! 


Källor: Rydströms blogg
            Svenska Spel 
            Wikipedia 
            YouTube

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0